Procedura kalibracji przesuwki rewersu w ciągnikach Massey Ferguson serii 6110-6190

Kalibracja rewersu MF 6100
W dzisiejszym artykule zajmiemy się kalibracją rewersu elektrycznego w ciągnikach Massey Ferguson serii 6100. Jeśli podczas zmiany kierunku jazdy występują u Ciebie szarpanie, wydłużony czas przełączania, migotanie kontrolek lub całkowity brak reakcji rewersu, ten materiał jest dla Ciebie. Zapraszamy do lektury.


Spis treści:

1. Zasada działania rewersu w ciągnikach Massey Ferguson 6110–6190
2. Ustawienie właściwego napięcia na potencjometrze przesuwki rewersu
3. Kalibracja rewersu (procedura krok po kroku)

Zasada działania rewersu w ciągnikach Massey Ferguson 6110–6190

Ciągniki Massey Ferguson 6110, 6120, 6130, 6140, 6150, 6160, 6170, 6180, 6190 posiadały rewers w dwóch odmianach, w zależności od wersji:

  • mechanicznej – zmiana kierunku realizowana drugą dźwignią obok dźwigni wyboru biegów
  • elektrycznej – przełączanie kierunku dźwignią przy kolumnie kierownicy

W tym artykule opisujemy wersję elektryczną rewersu. Nie należy jej mylić z elektrohydraulicznym rewersem (Power Shuttle): ta odmiana nie ma pozycji neutralnej i wymaga wciśnięcia sprzęgła przy każdej zmianie kierunku jazdy. Dodatkowo sterownik Autotronic dla bezpieczeństwa blokuje zmianę kierunku powyżej 5 km/h w zakresie „zając” i powyżej 2 km/h w zakresie „żółw”.

Reklama

Ustawienie właściwego napięcia na potencjometrze przesuwki rewersu

Jednym z elementów układu zmiany kierunku jazdy w ciągnikach Massey Ferguson serii 6100 jest przesuwka rewersu, umieszczona na pokrywie skrzyni biegów po prawej stronie ciągnika. Montowana jest w miejscu, w którym w wersji mechanicznej znajduje się dźwignia rewersu. Nieprawidłowa regulacja przesuwki może powodować szarpanie, wydłużony czas reakcji, a w skrajnych przypadkach prowadzić do nadmiernego zużycia widełek i utraty możliwości zmiany kierunku jazdy.

Umiejscowienie potenconometru rewersu MF 6100
1. Elektrozawór jazdy do tyłu 2. Elektrozawór jazdy do przodu 3. Potencjonometr rewersu 4. Śruba mocująca

Regulacja napięcia na potencjometrze przesuwki rewersu:

  • Uruchom ciągnik, ustaw skrzynię w położeniu neutralnym, a rewers w pozycji do tyłu. Zabezpiecz traktor (hamulec postojowy).
  • Miernikiem ustawionym na napięcie DC zmierz wartość na czerwonym przewodzie potencjometru względem masy. Wartość poprawna: 2,5 V.
  • Poluzuj dwie śruby mocujące potencjometr (otwory podłużne/„fasolki”) i delikatnie skoryguj położenie korpusu, aż uzyskasz 2,5 V.
  • Dokręć śruby mocujące, utrzymując uzyskane ustawienie.
  • Uruchom ponownie ciągnik i sprawdź napięcie. W razie potrzeby wykonaj drobną korektę.
  • Sprawdź działanie rewersu podczas zmiany kierunku. Jeśli objawy nie ustąpiły, przejdź do kalibracji rewersu.

Reklama

Kalibracja rewersu (procedura krok po kroku)

Jeśli dwie kontrolki kierunku jazdy (przód/tył) migają naprzemiennie, a brzęczyk wydaje sygnał dźwiękowy, sterownik Autotronic przeszedł w tryb bezpieczeństwa. Oznacza to wykrycie usterki czujnika zmiany kierunku jazdy lub elektromagnesów układu. W takiej sytuacji należy bezwzględnie wyłączyć silnik i poczekać aż zgasnął wszystkie kontrolki na zegarach, a następnie wykonać ponową kalibrację rewersu.

Deska rozdzielcza Massey Ferguson 6110-6190
1. Kontrolki kierunku jazdy 2. Przycisk blokady mechanizmu różnicowego

Istnieją cztery różne tryby kalibracji, zależnie od wersji oprogramowania sterownika Autotronic (informacja na etykiecie: OP SOFTWARE nr 02795-00, wydanie F, G, H, I, K, L lub M).

Kalibracja – wersje F i G (zakres: D026027–D090021)

  • Naciśnij pedał sprzęgła oraz oba pedały hamulca.
  • Uruchom silnik, nie zwalniając wciśniętych pedałów.
  • Kontrolki kierunku jazdy przód/tył zaczną migać naprzemiennie, a brzęczyk będzie wydawał dźwięki przez ok. 10 s.
  • Gdy kontrolki i brzęczyk zgasną, kalibracja jest zakończona.

Kalibracja – wersja H (zakres: D090022–D118021)

  • Naciśnij pedał sprzęgła oraz przycisk blokady mechanizmu różnicowego.
  • Uruchom silnik, trzymając wciśnięte: przycisk blokady mechanizmu różnicowego i pedał sprzęgła.
  • Kontrolki kierunku jazdy przód/tył będą migać naprzemiennie, a brzęczyk wyda sygnał przez ok. 10 s.
  • Gdy kontrolki i brzęczyk zgasną, kalibracja jest zakończona.

Reklama

Kalibracja – wersja I (zakres: D118022–D208008)

  • Naciśnij pedał sprzęgła oraz przycisk blokady mechanizmu różnicowego.
  • Uruchom silnik, cały czas trzymając wciśnięte: przycisk blokady mechanizmu różnicowego i pedał sprzęgła. Brzęczyk będzie aktywny, a kontrolki kierunku jazdy przód/tył będą migać.
  • Gdy kontrolka niskiego ciśnienia (hydrauliki) zgaśnie, puść pedał sprzęgła i przesuń dźwignię zmiany biegów w lewo (tak jak przy wyborze zakresów Żółw/Zając). Przytrzymaj dźwignię w tej pozycji.
  • Po 10 sekundach zwolnij przycisk blokady mechanizmu różnicowego oraz dźwignię zmiany biegów, a następnie ponownie naciśnij pedał sprzęgła.
  • Kalibracja jest zakończona, gdy kontrolki i brzęczyk wyłączą się.

Kalibracja – wersja K, L i M(zakres: D208009–D265031)

  • Naciśnij pedał sprzęgła oraz przycisk blokady mechanizmu różnicowego.
  • Uruchom silnik, trzymając wciśnięte: przycisk blokady i pedał sprzęgła. Brzęczyk będzie aktywny, a kontrolki kierunku jazdy przód/tył będą migać.
  • Gdy kontrolka niskiego ciśnienia zgaśnie, zwolnij pedał sprzęgła i przesuń dźwignię zmiany biegów w lewo (jak przy wyborze zakresów Żółw/Zając). Przytrzymaj dźwignię w tej pozycji.
  • Obserwuj kontrolki: gdy jedna świeci światłem stałym, druga nadal miga, a brzęczyk wciąż działa – wykonaj:
    zwolnij przycisk blokady mechanizmu różnicowego, puść dźwignię zmiany biegów i naciśnij pedał sprzęgła.
  • Kontrolka, która wcześniej migała, pozostaje włączona na stałe, druga gaśnie, a brzęczyk przestaje piszczeć.

Reklama

Kalibracja rewersu w ciągnikach MF 6100 musi zostać przeprowadzona w takich przypadkach jak wymiana modułu autotronic, wymiana przesuwki rewersu czy prace naprawcze przy skrzyni biegów. Poprawnie wykonana pozwoli cieszyć się płynną zmianą kierunku jazdy co w dłuższej perspektywie wydłuży żywotność przekładni.

Polub nas na Facebooku!

Bądź na bieżąco z naszymi nowościami 🙂