W dzisiejszym artykule zajmiemy się kalibracją rewersu elektrycznego w ciągnikach Massey Ferguson serii 6100. Jeśli podczas zmiany kierunku jazdy występują u Ciebie szarpanie, wydłużony czas przełączania, migotanie kontrolek lub całkowity brak reakcji rewersu, ten materiał jest dla Ciebie. Zapraszamy do lektury.
Spis treści:
1. Zasada działania rewersu w ciągnikach Massey Ferguson 6110–6190
2. Ustawienie właściwego napięcia na potencjometrze przesuwki rewersu
3. Kalibracja rewersu (procedura krok po kroku)
Zasada działania rewersu w ciągnikach Massey Ferguson 6110–6190
Ciągniki Massey Ferguson 6110, 6120, 6130, 6140, 6150, 6160, 6170, 6180, 6190 posiadały rewers w dwóch odmianach, w zależności od wersji:
- mechanicznej – zmiana kierunku realizowana drugą dźwignią obok dźwigni wyboru biegów
- elektrycznej – przełączanie kierunku dźwignią przy kolumnie kierownicy
W tym artykule opisujemy wersję elektryczną rewersu. Nie należy jej mylić z elektrohydraulicznym rewersem (Power Shuttle): ta odmiana nie ma pozycji neutralnej i wymaga wciśnięcia sprzęgła przy każdej zmianie kierunku jazdy. Dodatkowo sterownik Autotronic dla bezpieczeństwa blokuje zmianę kierunku powyżej 5 km/h w zakresie „zając” i powyżej 2 km/h w zakresie „żółw”.
Reklama
Ustawienie właściwego napięcia na potencjometrze przesuwki rewersu
Jednym z elementów układu zmiany kierunku jazdy w ciągnikach Massey Ferguson serii 6100 jest przesuwka rewersu, umieszczona na pokrywie skrzyni biegów po prawej stronie ciągnika. Montowana jest w miejscu, w którym w wersji mechanicznej znajduje się dźwignia rewersu. Nieprawidłowa regulacja przesuwki może powodować szarpanie, wydłużony czas reakcji, a w skrajnych przypadkach prowadzić do nadmiernego zużycia widełek i utraty możliwości zmiany kierunku jazdy.

Regulacja napięcia na potencjometrze przesuwki rewersu:
- Uruchom ciągnik, ustaw skrzynię w położeniu neutralnym, a rewers w pozycji do tyłu. Zabezpiecz traktor (hamulec postojowy).
- Miernikiem ustawionym na napięcie DC zmierz wartość na czerwonym przewodzie potencjometru względem masy. Wartość poprawna: 2,5 V.
- Poluzuj dwie śruby mocujące potencjometr (otwory podłużne/„fasolki”) i delikatnie skoryguj położenie korpusu, aż uzyskasz 2,5 V.
- Dokręć śruby mocujące, utrzymując uzyskane ustawienie.
- Uruchom ponownie ciągnik i sprawdź napięcie. W razie potrzeby wykonaj drobną korektę.
- Sprawdź działanie rewersu podczas zmiany kierunku. Jeśli objawy nie ustąpiły, przejdź do kalibracji rewersu.
Reklama
Kalibracja rewersu (procedura krok po kroku)
Jeśli dwie kontrolki kierunku jazdy (przód/tył) migają naprzemiennie, a brzęczyk wydaje sygnał dźwiękowy, sterownik Autotronic przeszedł w tryb bezpieczeństwa. Oznacza to wykrycie usterki czujnika zmiany kierunku jazdy lub elektromagnesów układu. W takiej sytuacji należy bezwzględnie wyłączyć silnik i poczekać aż zgasnął wszystkie kontrolki na zegarach, a następnie wykonać ponową kalibrację rewersu.

Istnieją cztery różne tryby kalibracji, zależnie od wersji oprogramowania sterownika Autotronic (informacja na etykiecie: OP SOFTWARE nr 02795-00, wydanie F, G, H, I, K, L lub M).
Kalibracja – wersje F i G (zakres: D026027–D090021)
- Naciśnij pedał sprzęgła oraz oba pedały hamulca.
- Uruchom silnik, nie zwalniając wciśniętych pedałów.
- Kontrolki kierunku jazdy przód/tył zaczną migać naprzemiennie, a brzęczyk będzie wydawał dźwięki przez ok. 10 s.
- Gdy kontrolki i brzęczyk zgasną, kalibracja jest zakończona.
Kalibracja – wersja H (zakres: D090022–D118021)
- Naciśnij pedał sprzęgła oraz przycisk blokady mechanizmu różnicowego.
- Uruchom silnik, trzymając wciśnięte: przycisk blokady mechanizmu różnicowego i pedał sprzęgła.
- Kontrolki kierunku jazdy przód/tył będą migać naprzemiennie, a brzęczyk wyda sygnał przez ok. 10 s.
- Gdy kontrolki i brzęczyk zgasną, kalibracja jest zakończona.
Reklama
- Naciśnij pedał sprzęgła oraz przycisk blokady mechanizmu różnicowego.
- Uruchom silnik, cały czas trzymając wciśnięte: przycisk blokady mechanizmu różnicowego i pedał sprzęgła. Brzęczyk będzie aktywny, a kontrolki kierunku jazdy przód/tył będą migać.
- Gdy kontrolka niskiego ciśnienia (hydrauliki) zgaśnie, puść pedał sprzęgła i przesuń dźwignię zmiany biegów w lewo (tak jak przy wyborze zakresów Żółw/Zając). Przytrzymaj dźwignię w tej pozycji.
- Po 10 sekundach zwolnij przycisk blokady mechanizmu różnicowego oraz dźwignię zmiany biegów, a następnie ponownie naciśnij pedał sprzęgła.
- Kalibracja jest zakończona, gdy kontrolki i brzęczyk wyłączą się.
Kalibracja – wersja K, L i M(zakres: D208009–D265031)
- Naciśnij pedał sprzęgła oraz przycisk blokady mechanizmu różnicowego.
- Uruchom silnik, trzymając wciśnięte: przycisk blokady i pedał sprzęgła. Brzęczyk będzie aktywny, a kontrolki kierunku jazdy przód/tył będą migać.
- Gdy kontrolka niskiego ciśnienia zgaśnie, zwolnij pedał sprzęgła i przesuń dźwignię zmiany biegów w lewo (jak przy wyborze zakresów Żółw/Zając). Przytrzymaj dźwignię w tej pozycji.
- Obserwuj kontrolki: gdy jedna świeci światłem stałym, druga nadal miga, a brzęczyk wciąż działa – wykonaj:
zwolnij przycisk blokady mechanizmu różnicowego, puść dźwignię zmiany biegów i naciśnij pedał sprzęgła. - Kontrolka, która wcześniej migała, pozostaje włączona na stałe, druga gaśnie, a brzęczyk przestaje piszczeć.
Reklama